Deze les is voor leerlingen vanaf klas 2 VO en MBO.
In de ruimte hangen 5 foto’s van jongeren. Bij wie voel je je het meest thuis?
Wie zou je vriend kunnen zijn? Waarom? De vijf jongeren spelen vervolgens in filmpjes waarin situaties te zien zijn waarin seksisme, homofobie, racisme en islamofobie een rol spelen. Er is altijd een slachtoffer, een dader en er zijn omstanders.
Tweedejaars studenten van Aventus, social work doen al sinds 2020 mee met praktijkleren onder de begeleiding van Hannah Wuijster van Discriminatie.nl_Deventer en Clementine Bolwerk, docent Aventus.
Hierbij is een groep van ongeveer 12 studenten wekelijks te gast in het Etty Hillesum Centrum en doet onderzoek naar de oorzaken van discriminatie en verbinding in Deventer. Ze organiseren diverse activiteiten. De diversiteitsmarkt bij Aventus is een vast onderdeel geworden net als bezoeken aan instellingen in Deventer die zich inzetten voor verbinding. Samen met De Verschilmakers organiseerden zij Storytime#1 en maakten kennis met verschillende jonge vluchtelingen uit het AZC.
Het Etty Hillesum Centrum heeft verschillende brievenprojecten georganiseerd. Dit waren projecten met Vluchtelingen, mensen uit de LHBTi-gemeenschap en Joodse ouderen.
Omdat het een project op maat is houden wij altijd eerst een gesprek met de docent.
Een brievenproject bestaat uit:
een inleidende les op school
een of meerdere lessen op school waarin leerlingen vragen maken (brieven schrijven) voor iemand uit de doelgroep
en een ontmoeting in het Etty Hillesum Centrum tussen de leerlingen en de mensen waarmee ze geschreven hebben.
Jaarlijks komen studenten van Saxion van de minor intercultureel werken naar het Etty Hillesum Centrum voor een les over de Joodse geschiedenis en een wandeling door Joodse Deventer. Ook geïnteresseerd? Vul het contactformulier in.
Studenten over onze programma's
"Programma 'Hybride leren': ik heb zo onwijs veel geleerd dit jaar! Het was echt super interessant."
student ROC Aventus
"Programma 'Joodse wandeling Deventer': heel fijn dat ik hier geweest ben. "