Deze les is voor leerlingen vanaf klas 2 VO en MBO.
In de ruimte hangen 5 foto’s van jongeren. Bij wie voel je je het meest thuis?
Wie zou je vriend kunnen zijn? Waarom? De vijf jongeren spelen vervolgens in filmpjes waarin situaties te zien zijn waarin seksisme, homofobie, racisme en islamofobie een rol spelen. Er is altijd een slachtoffer, een dader en er zijn omstanders.
Tweedejaars studenten van Aventus, social work, deden in 2021-2022 mee met Hybride leren samen met het Meldpunt Discriminatie Deventer.
Hierbij kwam een groep van 12 studenten wekelijks naar het Etty Hillesum Centrum en deed onderzoek naar de oorzaken van discriminatie. Ze organiseerden een diversiteitsmarkt en vroegen op diverse wijzen aandacht tegen discriminatie. Samen met De Verschilmakers organiseerden zij Storytime#1 en maakten kennis met verschillende jonge vluchtelingen uit het AZC.
Het Etty Hillesum Centrum heeft verschillende brievenprojecten georganiseerd. Dit waren projecten met Vluchtelingen, mensen uit de LHBTi-gemeenschap en Joodse ouderen.
Omdat het een project op maat is houden wij altijd eerst een gesprek met de docent.
Een brievenproject bestaat uit:
een inleidende les op school
een of meerdere lessen op school waarin leerlingen vragen maken (brieven schrijven) voor iemand uit de doelgroep
en een ontmoeting in het Etty Hillesum Centrum tussen de leerlingen en de mensen waarmee ze geschreven hebben.
Jaarlijks komen studenten van Saxion naar het Etty Hillesum centrum voor een les over de joodse geschiedenis en een wandeling door |joodse Deventer. Ook geïnteresseerd? Vul het contactformulier in.
Studenten over onze programma's
"Programma 'Hybride leren': ik heb zo onwijs veel geleerd dit jaar! Het was echt super interessant."
student ROC Aventus
"Programma 'Joodse wandeling Deventer': heel fijn dat ik hier geweest ben. "