Deze les is voor leerlingen vanaf klas 2 VO en MBO.
(duur: 75 – 90 minuten)
In de ruimte hangen 5 foto’s van jongeren. Bij wie voel je je het meest thuis? Wie zou je vriend kunnen zijn? Waarom? De vijf jongeren spelen vervolgens in filmpjes waarin situaties te zien zijn waarin seksisme, homofobie, racisme en islamofobie een rol spelen. Er is altijd een slachtoffer, een dader en er zijn omstanders.
De leerlingen spelen het online dilemmagame en geven antwoorden op vragen over de filmpjes. Vervolgens worden de leerlingen uitgedaagd om in groepen over de situaties na te denken. Wat gebeurde er? Had het anders kunnen lopen als de omstanders anders hadden gereageerd? Herken je de situatie? Wat zou jij gedaan hebben.
De les bestaat uit een korte inleiding, de 5 portretten, een online dilemmagame, reflectie en een afsluiting met stellingen. Je moet kiezen!
Deze les is speciaal voor leerlingen van de brugklassen van het Etty Hillesum Lyceum gemaakt.
(duur: 75 minuten)
De les bestaat uit een inleiding, een film, drie zoekopdrachten en een nabespreking. In de film, gemaakt door Wicher Naberman en Tineke Metz volgen we 3 brugklassers. Tijdens hun zoektocht naar Etty Hillesum ontmoeten zij vroegere vriendinnen van Etty en bekijken de originele geschriften in de kluis van het Joods Historisch Museum. Zij eindigen hun zoektocht in herinneringskamp img132Westerbork.
De zoekopdrachten worden in groepjes gemaakt. Over deze 3 onderwerpen gaan de vragen:
Wie was Etty?
In welke tijd leefde Etty?
Wat schreef Etty?
Voor het beantwoorden van de vragen kunnen de leerlingen de twee exposities in het EHC gebruiken: Over het joodse leven in Deventer en over Etty Hillesum.
Het Etty Hillesum Centrum heeft verschillende brievenprojecten georganiseerd. Dit waren projecten met Vluchtelingen, mensen uit de LHBTi-gemeenschap en Joodse ouderen.
Omdat het een project op maat is houden wij altijd eerst een gesprek met de docent.
Een brievenproject bestaat uit:
een inleidende les op school
een of meerdere lessen op school waarin leerlingen vragen maken (brieven schrijven) voor iemand uit de doelgroep
en een ontmoeting in het Etty Hillesum Centrum tussen de leerlingen en de mensen waarmee ze geschreven hebben.
Afgelopen jaar 2023 maakten leerlingen van Het Vlier als profielwerkstuk eeen kinderrechtenmarkt in het Stadhuis in Deventer.
Komend jaar start opnieuw de profielopdracht in september. We hebben besloten om nogmaals de kinderrechten als onderwerp te nemen en ook komend jaar te gaan samenwerken met de gemeente Deventer.
Al voor de zesde keer zullen leerlingen van havo 4 samenwerken met vrijwilligers van het Etty Hillesum Centrum om hun profielwerkstuk te maken. De opdrachten gaan over Etty Hillesum, discriminatie, diversiteit en inclusie.
In elke wijk woont wel iemand die opgroeide in een van de voormalige Nederlandse koloniën. Wanneer zijn zij naar Nederland gekomen en hoe ging dit? Wat betekent Nederland voor hen. Maar we hebben het ook over wat de invloed van het koloniale denken op het leven nu is. Welke persoonlijke verhalen zijn er te vertellen over dit verleden? Leerlingen interviewen ouderen hierover en vertellen de verhalen weer door.
Tijdens het project krijgen de leerlingen les over het koloniale verleden. Over de oorspronkelijke bewoners en over VOC en de WIC en de invloed die Nederland had op deze gebieden. Over de slavenhandel.
In 2022 en 2023 is dit project uitgevoerd met twee klassen van het Corberick, onderdeel van het Etty Hillesum Lyceum.